Efectul social media asupra Generatiei Z: 1 din 5 tineri isi doreste sa devina celebru
Aflati care sunt nevoile, preocuparile si factorii care ii influenteaza pe tineri in 2022 din rezultatul ultimului studiu national Insights PulseZ
Bucuresti, 27 September 2022 – Intr-o perioada dominata de instabilitate, lipsa motivatiei (64%), oboseala (50%) si starile emotionale fluctuante (46%) sunt principalele provocari cu care se confrunta tinerii, dupa cum arata studiul national Insights PulseZ, aflat la a treia editie in 2022.
Specialistii programelor nationale “Vreau sa Fiu Antreprenor” (VSFA) si “Insights” – parte a organizatiei Romanian Business Leaders (RBL), in colaborare cu agentia pentru studii de piata IZI data – au colectat si analizat raspunsurile a peste 1.200 de tineri din Romania pentru a elabora studiul Insights PulseZ. Scopul este de a surprinde starile si comportamentele in mediul online sau de consum ale tinerilor, precum si nevoile, motivatiile personale si preferintele lor. Din Generatia Z se considera ca fac parte toti tinerii nascuti intre 1995 si 2010.
”Problemele din societatea noastra se oglindesc imediat in viata tinerilor. Este ceea ce constatam in urma studiilor Insight PulseZ. Anul acesta am adaugat in chestionarul adresat tinerilor mai multe elemente pentru a identifica si mai bine dificultatile cu care se confrunta acestia. In topul acestora se mentin pe primele pozitii lipsa resurselor financiare si consilierii in cariera, carora se adauga bullying-ul si lipsa oportunitatilor de dezvoltare”, a declarat Alin-Claudiu Apostu, Project Manager pentru Insights si Vreau sa fiu Antreprenor.
Peste jumatate dintre respondenti simt nevoia de educatie financiara si organizare personala, gestionare a emotiilor si de dezvoltare a abilitatilor sociale. In comparatie cu baietii, fetele sunt sensibil mai mult afectate de provocari precum lipsa motivatiei (68% vs 58% baietii), oboseala (55% vs 45%), starile emotionale fluctuante (53% vs 37%) si anxietatea (50% vs 35%). Vocea Generatiei Z devine mai puternica de la an la an, iar nevoile acestora trebuie sa fie adresate de catre institutiile guvernamentale, corporatii si angajatori, cat si parintii si prietenii tinerilor deoarece aceasta generatie este viitorul.
Prioritatea tinerilor este independenta financiara
68% dintre tineri isi doresc sa aiba mai multa incredere in sine, iar 60% dintre ei isi doresc sa isi poata gestiona mai bine timpul. Acestea sunt principalele doua dorinte ale tinerilor, pe langa acestea un nou trend emergent in randul tinerilor de 16-18 ani este de a deveni cunoscuti precum o celebritate. Mediul digital este un catalizator al acestui fenomen, datorita prezentei influencerilor pe care tinerii ii iau drept exemplu. Aproape 1 din 5 tineri isi doreste aceasta popularitate in mediul online, comparativ cu 5% sau 3% din randul grupelor de tineri de 18-24 ani.
Profilul liceului are impact asupra modului de invatare, tinerii aloca studiului circa 3 ore pe zi
Pentru a-si sustine dorintele si scopurile in viata tendintele in modul de invatare difera in functie de varsta respondentilor. 37% din tinerii din grupa de varsta 16-18 ani prefera sa invete mai mult intr-un sistem formal (la scoala, ore de curs private si biblioteci publice), in timp ce jumatate dintre tinerii de 22-24 de ani aleg in egala masura atat sistemul formal, cat si cel non-formal (in format online, pe platforme precum Google, Wiki, Youtube, Tik Tok, podcasturi si alte tipuri de surse).
In medie tinerii ar aloca circa 3 ore pe zi studiului, liderii grupelor de varsta fiind cei de 19-21 de ani cu 2,93 ore pe zi. Si aici apar diferente intre mediul urban si rural: tinerii din mediul urban aloca in medie mai mult timp studiului, comparativ cu cei din mediul rural. Tinerii de la profilul uman aloca mai mult timp studiului comparativ cu cei de la profilul real, insa nu depasesc 3 ore de studiu pe zi.
99% dintre tinerii generatiei Z folosesc YouTube, cu o medie de peste 2 ore pe zi
Youtube este cea mai mentionata platforma, avand o medie zilnica de 2.3 ore, urmata de Instagram (2.3 ore), Facebook/ Messenger si TikTok (1.6 ore).
„Utilizarea atat de populara a Youtube este una dintre vestile bune care reies din acest studiu. De ce? In primul rand pentru ca tinerii generatiei Z folosesc acest spatiu pentru a invata, a urmari diverse cursuri, a se informa si, mai ales, pentru a-si dezvolta personalitatea. Astfel, utilizarea retelelor creeaza tendinte noi de invatare, inovative, pe care tinerii le incorporeaza in procesele lor de informare si invatare. Acest comportament va trebui preluat si integrat de institutiile educationale si companii ca un mod nou de a preda si a capta atentia Generatiei Z”, a declarat Monica Musca, Managing Partner First PR Agency.
Baietii folosesc Youtube si Discord semnificativ mai mult decat fetele, in timp ce fetele petrec mai multe ore pe TikTok, in comparatie cu baietii. De asemenea, se observa ca utilizarea WhatsApp creste o data cu varsta, asemenea emailului.
Aplicatiile bancare cresc in popularitate: BT Pay si Revolut ocupa primele pozitii
Cele mai populare moduri de transfer bancar in randul tinerilor sunt de transfer direct prin aplicatia bancii catre clientii aceleiasi banci (49%), urmate de Revolut (40%) si de transfer prin IBAN (36%). Grupa de varsta 22-24 de ani este cea care efectueaza cele mai multe tranzactii, iar 36% din tinerii de 16-18 ani nu transfera bani de obicei, ca o concluzie fiind ca astfel de nevoi apar odata cu varsta majoratului.
In cadrul aplicatiilor bancare folosite de tineri pentru a-si gestiona resursele financiare, Revolut ocupa primul loc in topul platformelor bancare avand ca utilizatori 40% dintre tineri. Cei doi competitori mentionati, Revolut si BT Pay, raman lideri detasati in top, urmati de George Romania, Google Pay si Raiffeisen Mobile. Dupa grupele de varsta, 25% din tinerii de 16-18 ani nu folosesc aplicatii bancare, 46% dintre tinerii de 19-21 de ani folosesc Revolut, iar pentru grupa de varsta 22-24 platformele BT au cea mai mare pondere de 36%.
Studiul „Insights PulseZ” surprinde starea Generatiei Z in 2022
Aflat la cea de-a treia editie, studiul „Insights PulseZ” a fost conceput si coordonat de specialistii programelor nationale antreprenoriale „Vreau sa Fiu Antreprenor” (VSFA) si „Insights” – din cadrul organizatiei Romanian Business Leaders (RBL) in randul a aproximativ 1.200 de tineri din Romania cu varste cuprinse intre 16-24 de ani, fiind reprezentativ la nivel national din punct de vedere al distributiei pe sexe, regiunii si mediului urban-rural. Cercetarea s-a axat pe surprinderea starilor, comportamentelor, intereselor si dorintelor tinerilor din Romania, in noul context pandemic, membri ai generatiei Z.
Puteti descarca varianta publica a studiului aici.
Studiul a fost realizat cu sprijinul partenerilor de cercetare IZI data si sustinerea partenerilor: Banca Transilvania, CAT Music, Chilli Ideas, Aegon, KRUK Romania, Bursa de Valori Bucuresti, BDO. Parteneri media: AGERPRES, Curs de Guvernare, IQads, Revista Cariere, Adservio, New Money, Economistul, Romania Durabila, Club Economic. Partener pe partea de comunicare este First PR Agency, iar pentru monitorizarea presei: Klarmedia.
Despre VSFA
Vreau sa fiu Antreprenor (VSFA) este programul Fundatiei Romanian Business Leaders care sprijina tineri cu varste cuprinse intre 16 si 24 ani sa isi implineasca potentialul prin antreprenoriat, intraprenoriat si inovatie, pornind de la convingerea ca succesul lor contribuie mai departe la cresterea economica si sociala a tarii.
VSFA in cifre: 5 proiecte (Vreau sa fiu Antreprenor, Insights – unul dintre primele 10 programe globale pentru dezvoltarea unui ecosistem de inovatie (ITU, 2019), Tinerii in Arena – initiativa europeana a anului pentru capacitarea tinerilor (Emerging Europe, 2022),
Studiul PuseZ si Highflyers) care au influentat vietile a peste 35.000 tineri, au condus la dezvoltarea a peste 70 de afaceri pornite de tineri si au sprijinit peste 15 companii romanesti.
Mai multe pe vsfa.ro.
Despre Fundatia Romanian Business Leaders
Fundatia Romanian Business Leaders este vocea si vehiculul de actiune al liderilor din mediul privat de business pentru constructia unei Romani in care generatiile viitoare sa isi doreasca sa traiasca. Misiunea RBL este ca Romania sa devina o tara mai buna pentru afacerile responsabile si, in felul acesta, pentru toti romanii. Proiectele fundatiei se subscriu celor trei domenii pe care comunitatea RBL le considera importante pentru schimbare si dezvoltarea societatii: antreprenoriat, educatie si buna guvernare. Mai multe pe www.rbls.ro.